- podcast
- vzdelávací program
- Žiaci ZŠ (I. stupeň)
- Žiaci ZŠ (II. stupeň)
- Finančné vzdelávanie
- Zvyšovanie úrovne FG
Keď celá škola nahráva podcasty o financiách
Mini Money, POD tvoriť CASTY!
Projekt Mini Money, POD tvoriť CASTY! si dal za cieľ vytvoriť inovatívny vzdelávací program zvyšovania finančnej gramotnosti žiakov ZŠ Eliáša Lániho v Bytči. Hlavným zámerom bolo poskytnúť žiakom komplexné vzdelávanie o finančných témach interaktívnou a angažujúcou formou – tvorbou podcastov. Žiaci sa učili efektívne spravovať financie, pochopiť základné ekonomické princípy a rozvíjať digitálne zručnosti.
Projekt bol určený takmer 500 žiakom od 1. po 9. ročník. Špeciálny dôraz sa kládol na zapojenie detí z rôznych sociálno-ekonomických prostredí a východiskových úrovní znalostí v oblasti financií a digitálnych technológií.
Hlavné ciele
- zvýšiť úroveň finančnej gramotnosti o 20 %,
- zapojiť do tvorby podcastov aspoň 60 % žiakov,
- uskutočniť 3 spoločné aktivity medzi staršími a mladšími žiakmi,
- vytvoriť a zverejniť 10 finančných podcastov,
- poskytnúť všetkým účastníkom 3 školenia na rozvoj digitálnych zručností,
- získať spätnú väzbu od 3 ďalších škôl inšpirovaných projektom.
Medzigeneračná spolupráca
Na tvorbe podcastov sa aktívne zúčastnilo 30 % zapojených žiakov. S ohľadom na kapacitné a technické možnosti školy to možno považovať za úspech. Starší žiaci efektívne spolupracovali s mladšími, fungovala medzigeneračná spolupráca a rovesnícke učenie. Väčšina účastníkov – 90 % zapojených – vyjadrila spokojnosť s naplnením očakávaní. Ocenili hlavne možnosť tvoriť podcasty, učitelia a rodičia pozitívne hodnotili zvýšenie úrovne finančnej gramotnosti a rozvoj digitálnych zručností žiakov.
Nahrávanie podcastov si vyžadovalo ticho. To limitovalo zapojenie žiakov počas školských hodín. Podcasty sa preto nahrávali po vyučovaní. K dispozícii bolo tri mikrofóny, čo zase obmedzilo počet zapojených – nahrávali vždy dvaja žiaci a jeden moderátor – učiteľ. Na zapojenie všetkých žiakov, ktorí prejavili záujem, je potrebné zvýšiť technické vybavenie školy a zlepšiť logistiku. Vytvorí sa tak rovnaká príležitosť pre všetkých.
Pred- aj po-testovanie
Súčasťou projektu bolo testovanie úrovne finančnej gramotnosti žiakov na začiatku projektových aktivít a v ich závere, didaktická príprava materiálov aj séria školení na rozvoj digitálnych zručností.
Porovnanie výsledkov testovania na začiatku projektu a v jeho závere ukázalo 20 % zvýšenie finančnej gramotnosti. Pozitívnu spätnú väzbu poskytli 3 partnerské školy, ktoré majú záujem o realizáciu podobných aktivít.
Zmeny v porovnaní s pôvodným zámerom nahrávať podcasty počas vyučovania ovplyvnili mieru zapojenia žiakov. Zároveň však zvýšili technickú kvalitu finálnych podcastov a zlepšili vzdelávací dosah na poslucháčov.
Projekt posilnil komunitného ducha školy. Prispel k vytvoreniu udržateľného modelu pre finančné vzdelávanie, ktorý môže byť inšpiráciou pre ďalšie vzdelávacie inštitúcie.