Inovatívne finančné vzdelávanie klientov v Domove Sv. Jána z Boha
Realizátor projektu a prijímateľ grantu: Domov sv. Jána z Boha, n. o.
(Bratislava – Staré Mesto)
Nadácia NBS podporila tento projekt grantom vo výške 5 960 EUR v rámci grantovej výzvy č. GV-2022-1 (Podpora inovatívneho finančného vzdelávania).
Zámer a ciele projektu:
- Vytvoriť moduly finančného vzdelávania s inovatívnou metodikou, ktoré budú zamerané pre skupinu ľudí bez domova a ľudí v sociálnom vylúčení a budú vychádzať z ich špecifických potrieb.
- Realizovať zážitkové finančné vzdelávanie pre najmenej 120 klientov Domova sv. Jána z Boha formou vzdelávacích modulov zameraných na tieto oblasti:
- základy finančnej gramotnosti: základné znalosti osobných financií, štátnych nástrojov a dávok ako prevencia chudoby,
- prehľad aktuálnych finančných produktov a spôsob rozhodovania sa pre ten najvhodnejší,
- nadmerné zadlženie, exekúcie a možnosti riešenia, zhodnotenie možností,
- možnosti sporenia a tvorby rezervy na horšie časy,
- rozvoj digitálnych zručností vo využívaní bankových služieb,
- upevňovanie získaných vedomosti formou vedomostných kvízov, simulácií praktických prípadov a hier.
- Pripraviť k vzdelávaniu tlačený materiál (hlavný súhrn vzdelávania).
Termín realizácie projektu: od 1. 10. 2022 do 31. 12. 2023
Stav realizácie projektu k 1. 4. 2023:
- V Domove edukujú klientov na tieto témy: základy finančnej gramotnosti, tvorba finančného plánu, dlžoby, realizácia osobného bankrotu, sporenie, predchádzanie chudoby. Vedomosti klientov upevňujú formou hier.
- Domov sa zapojil vzdelávaco-zábavnou aktivitou pre svojich klientov do svetovej kampane Global Money Week – formou komunitného kruhu (23.3.2023).
Plán aktivít na najbližšie obdobie:
- Domov plánuje vzdelávať klientov každý týždeň. Niektoré prvky finančného vzdelávania (tvorba finančného plánu, sporenie, oddlženie a pod.) zavedú aj do individuálnej práce s klientmi napr. v novootvorenom útulku pre ľudí bez domova.
Doterajšie výstupy, výsledky a úspechy projektu:
- Domov eviduje podstatne vyšší počet klientov ako minulý rok. Po každom vzdelávaní je aj sumár základných vedomostí a diskusia. Praktickými úlohami sa im darí lepšie overiť získané vedomosti klientov.
- Úspechom je pre nich každý jeden klient, ktorý začne trošku inak uvažovať o svojich financiách a ich plánovaní. Úspechom je aj počet klientov, ktorí sa chcú oddĺžiť a začať si sporiť svoje prostriedky.
Kde sa píše o projekte:
- webová stránka organizácie: https://www.milosrdni.eu/site/domovsvjanazboha/home
- siciálne siete organizácie: https://www.facebook.com/domovsvjanazboha/
Projektový manažér: Peter Bachratý