O rozpočtovaní aj sprevádzaní

Grantový program Malé projekty je určený na krátkodobé projekty zvyšovania finančnej gramotnosti. Aktivity 6 podporených projektov sa uskutočnili od júla do decembra roku 2024.

Finančný sprievodca

Nezisková organizácia Jeden rodič vytvorila Finančného sprievodcu jednorodiča. Osamelí rodičia sú na Slovensku z pohľadu chudoby najviac ohrozenou skupinou. Organizácia cez svoj Program komplexnej pomoci poskytuje osamelým rodičom aj online ekonomické poradenstvo. Prax ukázala, že klienti majú potrebu zaznamenávať si rady a odporúčania písomne. Pomôže im k tomu manuál na tvorbu rodinného rozpočtu. Zámerom projektu bolo u klientov vybudovať návyk pravidelne sa venovať rodinným financiám a zaznamenávať si potrebné dáta. Cieľ –  efektívnejšie hospodárenie s rodinnými financiami – pomôže tvoriť rezervu na predvídané aj nepredvídané výdavky v budúcnosti. Finančný sprievodca jednorodiča učí tvoriť domáci rozpočet so zarátaním tvorby rezervy na zvýšené výdavky v budúcnosti a poskytuje rady ako znížiť výdavky na domácnosť a zvýšiť príjem. Doplnkovou službou sú videonávody v klientskej zóne webu. Organizácia otestovala manuál s desiatimi vybranými klientmi. Stavia na poznaní, že dobre hospodáriaci rodič je dobrým vzorom pre svoje deti.

Rozpočtovali, nakupovali, investovali

Krok za krokom vo finančnom vzdelávaní sa so svojím projektom vybralo OZ Zlatá tehlička. Interaktívne workshopy zamerané na finančné vzdelávanie absolvovalo 407 žiakov 8. a 9. ročníkov z desiatich základných škôl Trenčianskeho kraja. Počas 2-dňových workshopov žiaci súťažili a hrali hry, pri ktorých museli riešiť situácie z bežného života rodiny: tvoriť rodinné rozpočty, nakupovať, investovať. Hlavným cieľom projektu bolo zvýšiť finančnú gramotnosť 14 –15-ročných žiakov: posilniť ich vedomosti a zručnosti v oblasti riadenia osobných financií, bankovej terminológie, základných ekonomických pojmov, výberu z produktov finančných inštitúcií. Súčasťou projektu bolo výstupné testovanie a spätná väzba. Testy absolvovalo 353 žiakov, úspešnosť prekročila 70 %. Organizácia to vníma ako výrazný posun vo vedomostiach žiakov. Dotazníky vyplnené na záver workshopov prezradili, že účastníkov vzdelávania najviac  zaujala téma sporenia a investovania. Ocenili netradičné formy výučby – súťaže, skupinovú prácu, prezentácie vlastných prác.

Sprevádzali na ťažkej ceste

Bratislavská arcidiecézna charita vykročila O krok ďalej s finančnou gramotnosťou. Projekt zamerala na posilnenie a rozšírenie komplexného sprevádzania klientov v nepriaznivých životných a finančných situáciách v Bratislave a v Centre farskej charity v Skalici. Certifikovaní odborní zamestnanci sa formou individuálnych konzultácií venovali sociálne znevýhodneným klientom, pomáhali s tvorbou rodinného rozpočtu a objasňovaním rizík finančných produktov. Pri individuálnom sprevádzaní sa kládol dôraz na tri skupiny klientov: nových klientov a ich prvý kontakt s finančnou gramotnosťou, klientov vstupujúcich na trh práce a klientov po vstupe na pracovný trh.    

Seniori tradične aj online

Okresná organizácia Jednoty dôchodcov Komárno pripravila 11 workshopov pre seniorov. Zaškolení predsedovia základných organizácií pripravili tlačené podklady na vzdelávanie, celý vzdelávací obsah zároveň zverejnili na webe organizácie. Pre nízku digitálnu gramotnosť účastníkov bol výraznejší záujem o tlačený materiál. Organizátori ich v záujme prístupnosti pripravili aj v maďarskom jazyku. Na workshopoch sa účastníci sústredili na tvorbu osobných rozpočtov, zostavovanie rád na šetrenie a orientáciu vo finančných službách. Do projektu sa zapojilo 156 seniorov. Po jeho ukončení boli v niektorých kluboch zriadené konzultačné hodiny na tému finančnej gramotnosti.

K financiám cez sebapoznávanie

OZ KAMBEK zacielilo projekt Učenie k samostatnosti na ľudí vo výkone trestu – ženy v Ústavu na výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody v Nitre – a na ľudí po výkone trestu s nariadeným programom sociálneho výcviku a ich rodiny. Sú to znevýhodnené skupiny na trhu práce, čo spôsobuje najmä záznam v registri trestov. Títo ľudia zároveň majú dlžoby a nízku finančnú gramotnosť. Súčasťou tréningu finančných zručností boli aktivity zamerané na sebapoznávanie. Koncentrácia na rozvoj pozitívneho sociálneho správania, sebakontroly, získanie sociálnych a emocionálnych zručností na bezkonfliktný spôsob života a pozitívny vzťahu ku komunite prispeli ku komplexnosti projektu. Túto novinku si organizácia prenáša do ďalšej sociálnej práce s klientmi, pri ktorých diagnostikovala nízku finančnú gramotnosť. Novým poznaním pre klientky bol iný pohľad na peniaze, než aký mali doposiaľ. Problémy s financiami u nich často vznikajú zlyhávaním funkcií v rodine. Počas skupinových aktivít oceňovali nácvik efektívneho nakupovania, zostavenia splátkového kalendára, možností zbavenia sa dlhov či pracovného pohovoru. Potrebu návyku prípravy podrobného rozpisu nákupu či životných nákladov hodnotili ako veľmi užitočnú.

Rovesnícke vzdelávanie

V Spojenej škole na Štúrovej 848 v Detve pustili do projektu Finančná gramotnosť pre všetkých. Komplexný vzdelávací program zameraný na zlepšenie finančného plánovania, rozhodovania a správy osobných financií kombinoval teoretické vzdelávanie so spektrom aktivít a podujatí. Projekt sa zameral na žiakov základných a stredných škôl, učiteľov a seniorov. Kľúčovými formami boli rovesnícke vzdelávanie, mentoringový program, exkurzie, besedy s expertmi, prieskum finančnej gramotnosti, súťaže. Aktivitám predchádzala príprava učebných materiálov a vzdelávacích hier. Tie škola poskytla Banskobystrickému samosprávnemu kraju na využívanie v 60 stredných školách v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti. Na mentoringovom programe spolupracovalo 5 firiem zapojených do duálneho vzdelávania. Vyvrcholením projektu bola Olympiáda finančnej gramotnosti, do ktorej sa zapojilo 96 žiakov zo 6 základných škôl v regióne.

Spať na aktuality