• leták
  • prezentácia
  • Žiaci SŠ
  • Zvyšovanie úrovne FG

Rovesnícke vzdelávanie ušité na mieru

O projekte

Študenti študentom – Ako riadiť vlastné financie?

Študentský parlament Národohospodárskej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave je študentskou organizáciou, ktorej členmi sú študenti zastupujúci jednotlivé ročníky. Zámerom projektu bolo sprostredkovať stredoškolákom poznatky zo sveta finančnej gramotnosti. Hlavnou projektovou aktivitou boli workshopy finančnej gramotnosti na stredných školách a cieľom odovzdať informácie praktickým spôsobom.

Číslo projektu: GV-2023-8-P54
Realizácia: 15. 1. 2024 – 30. 6. 2024

Vysokoškoláci – budúci ekonómovia – si dali ambiciózny cieľ: postaviť obsahovo hutný interaktívny workshop a navštíviť s ním v priebehu necelého polroka 20 stredných škôl vo všetkých krajoch Slovenska.

Rovesnícke vzdelávanie – zažívajú rovnaké situácie

Priblížiť svet financií a prispieť k lepšej orientácii vo vlastných financiách. S takýmto cieľom pripravovali vysokoškoláci obsah workshopu. Na jeho kompozíciu mala vplyv aj skutočnosť, že vysokoškoláci zažívajú veľmi podobné až identické situácie v oblasti financií a finančného rozhodovania ako stredoškoláci, stretávajú sa s rovnakými výzvami a otázkami. Aj preto sa zamerali na témy, ktoré im samotným počas stredoškolského štúdia chýbali.

5peňazí aj Nadácia Národohospodár

V prípravnej fáze vzdelávacích aktivít využil Študentský parlament možnosť konzultácií v programe finančného vzdelávania NBS 5peňazí. Cieľom bolo posilniť obsah tém a adresne ich priblížiť cieľovej skupine. V príprave projektu zohrali významnú úlohu aj odporúčania odborníkov z Národohospodárskej fakulty EU a z Nadácie Národohospodár.

Oslovovanie škôl, výber tried

Po oslovení samotní zástupcovia stredných škôl či pedagógovia vybrali, ktorý ročník alebo ročníky študentov sa zúčastnia na workshope. Zohľadňovali pritom aj skutočnosť, či sa v škole už vyučuje finančná gramotnosť a či je zapojená do programu FinQ. Niektoré stredné školy prejavili záujem o workshop pre viacero skupín študentov.

O výplatnej páske aj reklame

Aktivizujúce vzdelávanie vrátane modelovej situácie, rolové hry, súťaže a praktické príklady. Takto vyzeral workshop v trvaní 3 – 4 vyučovacích hodín. Jeho obsahom boli témy:

  • Čo pre mňa znamenajú peniaze? – brainstorming a myšlienková mapa
  • Príjem a výplatná páska – odkiaľ mám peniaze, ako čítať výplatnú pásku
  • Tendencie a míňanie peňazí – sporiť alebo míňať?
  • Prečo sporíme – druhy sporenia
  • Reklama – aké techniky používajú predajcovia

Workshop bol zároveň prepojený s témou kritického myslenia v kontexte finančnej gramotnosti. V niektorých častiach workshopu sa účastníci rozdelili do skupín, ktoré medzi sebou súťažili. Výsledky tímov sa bodovali na základe stanoveného kľúča.

Cieľ: 20 stredných škôl sa podaril

S interaktívnym workshopom Študenti študentom v rozsahu 4 vyučovacích hodín navštívil realizátor projektu stredné školy s rôznym zameraním v každom kraji:

  • Cirkevná stredná odborná škola elektrotechnická P. G. Frassatiho, Vazovova 12,  Bratislava
  • Stredná odborná škola technológií a remesiel, Ivanská cesta 21, Bratislava
  • Gymnázium, Jablonská 301/5, Myjava
  • Gymnázium Antona Bernoláka Námestovo, Mieru 307/23, Námestovo
  • Gymnázium Alberta Einsteina, Einsteinova 35, Bratislava
  • Gymnázium Vojtecha Mihálika, Kostolná 119/8, Sereď
  • Spojená škola, Komárňanská 28, Nové Zámky
  • Súkromná obchodná akadémia, Petrovianska 34, Prešov
  • Gymnázium, Ul. 1. mája 905, Púchov
  • Obchodná akadémia, Mládežnícka 158/5, Sereď
  • Gymnázium, Ul. 17. novembra 1180, Topoľčany
  • Gymnázium, Trebišovská 12, Košice
  • Stredná odborná škola obchodu a služieb, Z. Kodálya 765, Galanta
  • Gymnázium, Školská 837, Tvrdošín
  • Súkromné gymnázium Banskobystrické, Ružová 15574/15B, Banská Bystrica
  • Spojená škola, I. Krasku 491, Púchov
  • Súkromné bilingválne gymnázium BESST, Limbová 3, Trnava
  • Gymnázium sv. Edity Steinovej, Charkovská 1, Košice
  • Obchodná akadémia, Inovecká 2041, Topoľčany
  • Gymnázium Milana Rastislava Štefánika, Námestie L. Novomeského 4, Košice

Workshop absolvovalo spolu 662 študentov a študentiek stredných škôl.

„Záver workshopu vždy patril spätnej väzbe – chceli sme zistiť, či bol workshop pre študentov prínosný: čo bolo pre nich nové, čo by navrhli zmeniť alebo doplniť do obsahu. Na základe  získanej spätnej väzby môžeme tvrdiť, že workshop finančnej gramotnosti ich skutočne zaujal a bol pre nich prínosný,“ hovorí Mária Palacková zo Študentského parlamentu NHF EU BA.

Aj spätná väzba od študentov potvrdila, že u účastníkov workshopov finančnej gramotnosti nastala očakávaná zmena postojov a záujmu o finančné vzdelávanie. Workshop bol pre cieľovú skupinu zrozumiteľný. Prednášajúci študenti zároveň zaznamenali rôznu úroveň poznatkov a orientácie v téme v školách – príčinou boli odvetvové, odborné a kvalifikačné rozdiely jednotlivých stredných škôl a ročníkov.

Mnohí z nich sa vyjadrili, že táto téma je dôležitá a malo by sa o nej rozprávať často. Niektorí chcú zmeniť svoje finančné návyky. Študenti ocenili, že workshop viedli tiež študenti a hovorilo sa o témach, ktoré nás spájajú. Zaznamenali sme aj výraznejší záujem o riadenie vlastných financií. Týmto projektom by sme radi inšpirovali ďalšie organizácie, ktoré sa zameriavajú na finančné vzdelávanie,“ hodnotí Patrik Klimáček, predseda Študentského parlamentu.

Prínos a udržateľnosť projektu

Analýza priebehu, obsahu aj výstupov projektu, záujem stredných škôl, naplnenie očakávaní účastníkov – vyhodnotenie projektu po jeho ukončení otvára možnosti jeho udržateľnosti. Študentský parlament analyzuje aj svoje personálne možnosti a zároveň administratívne a časové limity. Ako jednu z možností vníma spoluprácu s inými – podobne zameranými projektmi.

Leták

Študenti študentom – Ako riadiť vlastné financie?

Pozvánka s obsahom workshopu

Stiahnuť
Prezentácia

Študenti študentom – Ako riadiť vlastné financie?

Prezentácia použitá na workshopoch

Stiahnuť