- dokument
- hra
- prezentácia
- Seniori
- Učitelia SŠ
- Žiaci SŠ
- Finančné vzdelávanie
- Podpora spolupráce
- Zvyšovanie úrovne FG
Podpolianska finančná gramotnosť
Finančná gramotnosť pre všetkých
Spojená škola na Štúrovej ulici v Detve je školou regionálneho významu. Zaoberá sa odbornou prípravou žiakov na svoje povolanie. Má dve organizačné zložky: obchodnú akadémiu a strednú odbornú školu so strojárenským zameraním. Projektom vznikol komplexný vzdelávací program finančného plánovania, rozhodovania a správy osobných financií v kombinácii teoretického vzdelávania a širokého spektra aktivít a podujatí.
Hlavným cieľom projektu bolo vybaviť mladých ľudí vedomosťami a zručnosťami potrebnými na zodpovedné spravovanie osobných financií, zvýšiť tým ich finančnú gramotnosť a pripraviť ich na finančne zodpovedný život. Dôležitou súčasťou projektu bola príprava učebných materiálov a vzdelávacích hier.
Široký zásah
V primárnej cieľovej skupine projekt priamo zasiahol 800 žiakov základných škôl v spádovej oblasti školy. Nepriamo z výsledkov projektu profitovalo 2000 žiakov stredných škôl – Spojenej školy v Detve a ďalších škôl Banskobystrického kraja. Nosnou formou bolo rovesnícke vzdelávanie na základe originálne vytvorených učebných materiálov. V každej z 15 zapojených základných a stredných škôl v regióne sa do projektu zapojilo priemerne 5 učiteľov. Zapájali sa do prípravy žiakov na rovesnícke vzdelávanie, pripravovali ich na súťaže a sami absolvovali školenie v oblasti finančného vzdelávania. Zapojení učitelia zároveň získali metodiky vzdelávania v oblasti finančnej gramotnosti.
Projektové aktivity
V rámci projektu vznikli vzdelávacie hry a pracovné listy na výučbu finančnej gramotnosti v základných a stredných školách. Spojená škola v Detve prostredníctvom Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja odporúča materiály na finančné vzdelávanie v 60 školách v zriaďovateľskej pôsobnosti BBSK. K ďalším aktivitám patrili:
- rovesnícke vzdelávanie,
- mentoringový program pre učiteľov stredných škôl,
- mentoringový program pre žiakov stredných škôl v spolupráci s 5 zamestnávateľmi zapojenými do duálneho vzdelávania,
- olympiáda finančnej gramotnosti – súťaž žiakov Spojenej školy v Detve a žiakov základných škôl v regióne; uskutočnila sa najskôr online formou a následným offline finále,
- besedy a workshopy s expertmi,
- exkurzia do Národnej banky Slovenska pre najúspešnejších 96 žiakov,
- prieskum o zodpovednom finančnom správaní žiakov ZS a SŠ (154 respondentov),
- Deň finančnej gramotnosti – interaktívne hry pre žiakov zapojených škôl,
- tvorivé súťaže pre ZŠ v regióne so zameraním na šetrenie a zodpovednú spotrebu.
Hlavné benefity projektu pre žiakov
- naučili sa pokročilejšie stratégie rozpočtovania a šetrenia,
- nadobudli základné informácie o investovaní a rôznych investičných možnostiach,
- získali informácie o financovaní vyššieho vzdelávania, dôchodkovom sporení a finančnej nezávislosti.
Hlavný prínos pre učiteľov
- získali prístup k odborným zdrojom a školeniam,
- osvojili si inovatívne metódy a nástroje pre výučbu finančnej gramotnosti,
- dostali informácie o aktuálnych finančných trendoch,
- zapojili sa do networkingu.
Ukážka z pracovného zošita Podpolianska finančná gramotnosť
Do 14. storočia bol pre Slovensko typický nížinný chov oviec. S bryndzou sa spája salašnícky chov, ktorý sa postupne rozširoval do horských oblastí. Pre stredoslovenskú lazovnú oblasť bolo odpradávna typické individuálne salašníctvo. Neskôr nariadila feudálna vrchnosť spoločné pasenie oviec pod dozorom obecných pastierov, čo pre región znamenalo rozkvet salašníctva.
Detva bola jedným z ovčiarskych stredísk regiónu. Salašnícka sezóna trvala od Ďura (24. apríl) do Mitra (26. október), kedy boli ovce umiestnené na salašoch. Pre tento salašný chov boli využívané odolné dlhosrsté ovce, tzv. valašky. Ak sa chceš lepšie pripraviť na nasledovné úlohy, pozri si aspoň jeden z klasických večerníčkov Pásli ovce valasi.
Rozpočet salaša Úloha 1: Na salaši fungoval princíp hierarchie profesií. Najvyšší s hlavným slovom bol skúsený bača, ktorý mal svojich pobočníkov valachov a najnižšou funkciou boli honelníci. Na našom salaši pracuje 1 bača, 2 valasi a 1 honelník. S akým rozpočtom na mzdy má salaš počítať na celú sezónu, ak bača zarába za mesiac 100 zlatiek, valasi polovicu z toho, čo bača a honelník polovicu z toho, čo valasi.
Profesia | Mzda za mesiac | Mzda za sezónu |
Bača | ||
Valasi | ||
Honelník | ||
Spolu |
Seniori a experti
Spojená škola v Detve zapojila do projektu aj členov Jednoty dôchodcov. Na pravidelných stretnutiach ocenili najmä nové informácie zamerané na ochranu pred finančnými podvodmi a podvodníkmi a návody na používanie elektronických platobných nástrojov. Experti z finančného sektora a spolupracujúcich firiem pripravili exkurzie a prednášky v rámci mentoringových programov. Zároveň poskytli pohľad na aplikáciu finančných princípov na pracovnom trhu.
Mapovanie zmeny
Zmeny správania, postojov a zvyšovanie finančnej gramotnosti zaznamenávali prostredníctvom prieskumov, dotazníkov a rozhovorov:
- u žiakov testovanie pred a po realizovaných aktivitách, dotazníky na zisťovanie spätnej väzby,
- u učiteľov rozhovory a dotazník na rovesnícke vzdelávanie,
- u expertov spätná väzba na mentoringové programy,
- u seniorov telefonické rozhovory zamerané na praktické uplatnenie získaných vedomostí.
ČO PREZRADILI DOTAZNÍKY
Po skončení workshopov vo všetkých školách vypĺňali žiaci aj učitelia hodnotiace dotazníky. Cieľom bolo zhodnotiť úroveň workshopov i prezentujúcich, prínos pre poslucháčov aj záujem o tému do budúcnosti. Dotazník bol distribuovaný cez Google Forms do všetkých zúčastnených škôl. Na vyhodnotenie dotazníkov boli použité analytické a syntetické metódy a komparácia.
ŽIACI PRÍSNEJŠÍ AKO UČITELIA
V úvodnej časti hodnotili respondenti úroveň prednášok a workshopov na škále 1 – 5 (ako hodnotenie v škole). Odbornosť workshopu ohodnotili žiaci známkou 2,06 a učitelia známkou 1,25. Za pripravenosť na workshop dostali prednášajúci od žiakov známku 1,94 a od učiteľov známku 1,0. Prezentačné schopnosti prednášajúcich ohodnotili žiaci známkou 2,1 a učitelia známkou 1,38.
Náročnosť prednášok – 88 % učiteľov zhodnotilo, že sa v nich vhodne striedala teória a prax. Tento názor zdieľalo aj 68 % žiakov. Jeden učiteľ a 20 % žiakov považovalo workshopy za príliš praktické.
Obsahovú náročnosť zhodnotili učitelia veľmi pozitívne; všetci považovali prednášku za primeranú a vhodnú pre žiakov ZŠ. Rovnakého názoru bolo aj 70 % žiakov. Za málo náročné považovalo workshopy 26 % žiakov.
Rovnako dobre projektový tím nastavil časové trvanie aktivít: 100 % učiteľov a 91 % žiakov zhodnotilo prednášky ako časovo primerané – stíhali vnímať celé aktivity.
Prínos pre rozvoj finančnej gramotnosti žiakov i učiteľov bol ďalšou oblasťou v hodnotiacom dotazníku. Všetci učitelia v ňom vyjadrili presvedčenie, že prednášky pomohli žiakom lepšie sa orientovať vo svete financií (50 % určite áno, 50 % skôr áno). Rovnaký názor zdieľalo 83 % žiakov. Až 75 % z nich sa cítilo po absolvovaní prednášky finančne zodpovednejšími. Pozitívny dosah mala prednáška aj na učiteľov – 67 % s nich sa po prednáškach tiež lepšie orientovalo vo svete financií.
Perspektíva do budúcnosti tvorila záver dotazníka. Všetci učitelia a 86 % žiakov by privítalo možnosť zopakovať si prednášku či workshop. Z tém preferujú učitelia Úver a dlh, Sporenie a investovanie, Riadenie rizika a poistenie (50 %). Žiaci sa najviac zaujímajú o témy Plánovanie, príjem, práca (63 %) a Sporenie a investovanie (52 %).